dijous, 20 de juny del 2013

Sant Joan


Just quan els nens acaben el cole i la calor comença a fer-se insuportable, arriba una festa molt nostrada que fa anys que no celebro: la revetlla de St. Joan.

Ultimament m'he tornat una sentimental i enyoro moments de la meva infància, moments que el meu fill no viurà o que ho farà poques vegades. Per què, senyors, qui no s'havia "barallat"tirant-se bombetes als peus?!?

El pitjor d'aquesta nit era que dies abans els nens més ganàpies et feien fer un bot quan llençaven un petard aprop d'on passaves. Per molt que estiguessis atent pels carrers i portals per on caminaves, en algún moment o altre t'enganxaven desprevingut i fins i tot, arribaves a fer un crit.

La revetlla sempre la feiem a casa dels avis amb els tiets i cosins; tenien un terrat i muntàvem la gran taula amb truita de patates, pa amb tomàquet i embotits. I de postres les típiques coques de St. Joan, i aquest any m'animaré a fer-ne una, com que el nen no podrà llençar bombetes o jugar amb les bengales almenys provarà una coca feta per la mama.

I després de sopar, després d'haver demanat mil vegades si ja era l'hora de tirar els petards, començava la festa grossa. Per tirar els trons  baixavem al carrer, perquè al meu avi li agafava un cobriment, i només cridava que li faríem saltar l'enrajolat i li destrossaríem els testos.

La nit es convertia en els clàssics "ohhhh" quan era l'hora d'encendre un volcà o llençar coets; o acabavem amagats dins del vestíbol quan els petards eren més sorollosos. I des del terrat admiràvem les fogueres que s'anaven encenent a les places dels voltants.

En fi, que si hagués d'anar aquí a comprar petards per celebrar la revetlla no sabria ni a on anar i els veïns acabarien trucant a la "gendarmerie". Per tant, ens haurem de conformar en la coca que intentaré fer i en comptes de revetlla, el diumenge anirem a fer una botifarrada que organitza el Casal Català de Lausanne; i així el meu fill podrà seguir parlant francès quan la gent es dirigeixi a ell en català.

Bona revetlla i vigileu amb els petards!

Justo cuando los niños terminan el cole y el calor empieza a hacerse insoportable, llega una fiesta que hace años que no celebro: la verbena de San Juan.

Ultimamente me he vuelto una sentimental y añoro momentos de mi infancia, momentos que mi hijo no vivirá o que lo hará pocas veces. ¿Por qué, señores, que no se había "peleado" echándose bombillas en los pies?!?

Lo peor de esta noche era que días antes los niños más grandullones te daban un susto de muerte cuando tiraban un petardo cerca de donde pasabas. Por mucho que estuvieras atento por las calles y portales por donde andabas, en algún momento u otro te enganchaban desprevenido e incluso, llegabas a pegar grito.

La verbena siempre la hacíamos en casa de los abuelos con los tíos y primos; tenían una azotea y montábamos una gran mesa con tortilla de patatas, pan con tomate y embutidos. Y de postre las típicas "cocas" de San Juan, y este año me animaré a hacer una, como mi hijo no podrá lanzar bombillas o jugar con las bengalas almenos probará una "coca" hecha por su mama.

Y después de cenar, después de haber pedido mil veces si ya era la hora de tirar los petardos, comenzaba la fiesta. Para tirar los truenos bajábamos a la calle, porque a mi abuelo le daba un soponcio, y sólo gritaba que le haríamos saltar el alicatado de la terraza y le destrozaríamos las macetas.

La noche se convertía en los clásicos "ohhhh" cuando era la hora de encender un volcán o tirar  cohetes, o acabábamos escondidos en el vestíbulo cuando los petardos eran más ruidosos. Y desde la azotea admirábamos las hogueras que se iban encendiendo en las plazas de los alrededores.

En fin, que si tuviera que ir aquí a comprar petardos para celebrar la verbena no sabría ni adónde ir y los vecinos acabarían llamando a la "gendarmerie". Por lo tanto, nos tendremos que conformar con la "coca" que intentaré hacer y en vez de verbena, el domingo iremos a hacer una butifarrada que organiza el Casal Catalán de Lausana, y así mi hijo podrá seguir hablando francés cuando la gente se dirija a él en catalán.

Buena verbena y vigilar con los petardos!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada